اجرای بازی های ۴K و نرخ ۶۰ فریم برثانیه روی کنسول PS5

اجرای بازی های 4K و نرخ ۶۰ فریم برثانیه روی کنسول PS5

اجرای بازی های ۴K و نرخ ۶۰ فریم برثانیه روی کنسول PS5

مطمئناً طی روزهای گذشته، در جریان شایعات عجیب و غریبی که در ارتباط با کنسول پلی ‌استیشن ۵ مطرح شده بود، قرار گرفته‌اید. براین اساس، یک سری منابع ادعا کردند که PS5 به‌دلیل ضعف ساختاری در سخت‌افزار مورد استفاده خود، قادر به ارائه‌ی رزولوشن ۴k واقعی و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه نیست. از اصطلاحاتی که مرتب در رسانه‌ها به آن اشاره می‌شد، می‌توان به «رزولوشن ۴k جعلی» و «عدم توازن بین رزولوشن و نرخ فریم تصاویر» اشاره داشت که سروصدای زیادی را بین هواداران ایجاد کرده بود.

اما توسعه‌دهندگان استودیوی Teamkill Media در جدیدترین بیانیه‌ی خود، تأیید کردند که نسل جدید پلتفرم پلی‌استیشن هیچگونه مشکلی در دستیابی به بنچمارک‌های ۴k و ۶۰fps نداشته و شایعات منتشر شده کاملاً بی‌اساس هستند.

اما این اخبار اولین‌بار از سوی چه منابعی مطرح شد؟ پاسخ این سؤال را می‌توان در صفحات توییتری شماری از اینسایدرهای صنعت بازی جست‌وجو کرد. این منابع ظاهراً آگاه، از حدود دو سه روز پیش شروع به انتشار و تأیید شایعاتی در خصوص مشکلات PS5 برای دستیابی به رزولوشن ۴K واقعی کردند. Dusk Golem جزء مواردی بود که در یک سری توییت پیوسته، به «دشواری‌هایی» که شماری از توسعه‌دهندگان برای ارائه‌ی رزولوشن ۴K در کیت توسعه پلی‌استیشن ۵ داشتند اشاره می‌کرد. وی با پرداختن به این موضوع، احتمال مشاهده بازی‌های «۴K جعلی» را در نسل جدید کنسول‌های سونی بسیار زیاد قلمداد می‌کرد.

Dusk Golem در ادامه به برتری‌های ایکس‌ باکس سری ایکس در این زمینه اشاره کرده و این کنسول‌ها، انتخاب «قوی‌تر و ارزان‌تر» بازار معرفی می‌کند:

«مردم باید انتظار احتمال بالاتر بودن قیمت PS5 را در مقایسه با سری ایکس داشته باشند. از آنجایی که از من خواسته شده در این رابطه زیاد صحبت نکنم، قصد ندارم به جزئیات بپردازم اما فقط این را می‌گویم که باید آماده‌ی این تفاوت باشید. بنابراین می‌تواند شرایط به نحوی رقم بخورد که سری ایکس به کنسول قوی‌تر و ارزان‌تر بازار تبدیل شود.»

با وجود اینکه این شایعات در نگاه اول چندان محتمل به نظر نمی‌رسند، نمی‌توان از حجم بالای صحبت‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود چشم پوشی کرد. مسئله اینجا است که ما هنوز اطلاعات کاملی از قابلیت‌های کنسول‌های نسل جدید نداریم و تصاویر محدودی از بازی‌های آن‌ها در اختیار عموم قرار گرفته است. لذا در شرایط فعلی نباید نگران ضعف کنسول مورد انتظار سونی در دستیابی به استانداردهای حال حاضر صنعت بازی بود؛ حداقل تا زمانی‌که امکان استفاده‌ی عملی از توانایی‌های این کنسول فراهم شود.

اجرای بازی های 4K و نرخ ۶۰ فریم برثانیه روی کنسول PS5

در هر حال، توسعه‌دهندگان استودیوی Teamkill Media نیز در حساب توییتر رسمی این شرکت به شفاف سازی در خصوص این شایعات پرداخته و این اخبار را تکذیب می‌کنند. اما علت این اظهارنظر، مطرح شدن نام Quantum Error، شوتر اول شخص و ترسناک این استودیو در میان بازی‌هایی است که ظاهراً در مراحل بهینه‌سازی در دستیابی به شرایط ۴K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه به مشکل خورده است. تیم‌کیل مدیا با اشاره به توییت یکی از کاربرانی که این مسئله را بازگو کرده، اعلام می‌کند که Quantum Error در حال حاضر و بدون بهینه‌سازی نهانی با رزولوشن ۴K و نرخ فریم ۷۰FPS اجرا می‌شود.

بنابراین به نظر می‌رسد که توسعه‌دهندگان این استودیو هیچگونه نگرانی در خصوص توانایی PS5 برای ارائه‌ی این سطح از کیفیت بازی‌ها را ندارند.

PS5 برای عرضه در تعطیلات آخر سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده است. هنوز جزئیات زمان و قیمت فروش این کنسول مشخص نیست. ضمن اینکه Quantum Error یکی از بازی‌های انحصاری این کنسول به همراه پلی ‌استیشن ۴ است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.